Page content

Wanneer gaat ‘altijd bereikbaar zijn’ te ver?

Wanneer gaat ‘altijd bereikbaar zijn’ te ver?

Deze zomervakantie ben ik eens vrijwillig op een nieuw ‘dieet’ gegaan. Hoewel ik de laatste jaren telefonisch bewust steeds slechter bereikbaar ben geworden (ik neem gewoon bijna nooit op, tot grote frustratie van mijn naasten), was ik via andere kanalen wel een groot deel van de dag bereikbaar en actief. Dan heb ik het met name over E-mail, Facebook en Periscope. Allemaal leuk en aardig, tot het te veel energie begon te kosten, merkte ik.

Ik werk sinds 2012 full time als zelfstandig ondernemer. De vier jaar daarvoor combineerde ik mijn huidige werk nog met een vaste kantoorbaan. In die baan had ik af en toe telefonische diensten. Dat hoorde bij mijn communicatiefunctie bij de rechtbank. Als er geruchtmakende rechtszaken waren, dan moest je bereikbaar zijn voor persvragen. Ook buiten kantoortijden.

In mijn huidige werk is het helemaal niet meer belangrijk dat ik onmiddellijk opneem. Ik heb gemerkt hoe lang het duurt voordat je je focus weer teruggevonden hebt, als je tijdens andere bezigheden ‘even’ dat telefoontje pakt. De eerste jaren deed ik dat wel vaak. Want ja, misschien was het wel een potentiële klant die belde en die mocht ik natuurlijk niet missen. Maar, naarmate mijn zelfvertrouwen en bedrijf verder groeiden, durfde ik dat steeds meer los te laten. Sterker nog, het kan ook best vreemd overkomen als jij altijd meteen opneemt. Zo van: “Hé, die heeft het ook niet druk zeker?”

Dus die telefonische bereikbaarheid is voor mij persoonlijk niet meer zo’n issue. Ik wilde juist ervaren of ik gemakkelijk kon afkicken van al die andere tijdverslindende communicatiekanalen. En wat het met me zou doen om niet zoveel te delen en te volgen.

Het resultaat? Ik vond het heerlijk. Het kostte denk ik 2 dagen om van de gewoonte af te komen en te denken: “Oh nee, telefoon weg!” En daarna vond ik het een bevrijding! Ik ontdekte dat ik niets miste. Maar juist dat ik heel veel gemist had in de echte wereld door zoveel tijd online door te brengen.

Contractuele of zelfopgelegde verplichting?

Nu zijn er natuurlijk allerlei functies waarin het telefonisch bereikbaar moeten zijn veel verder gaat dan die paar keer per jaar dat ik persdienst had. Bij sommige beroepen is het zelfs logisch dat je continu bereikbaar bent. Dan zal vaak ook zo in je contract zijn vastgelegd. Maar veel mensen worstelen tegenwoordig wel met dit onderwerp. Want wat is normaal, wat kan van jou verwacht worden en wanneer gaat ‘altijd telefonisch bereikbaar zijn’ duidelijk te ver?

Wanneer in jouw contract niets staat over telefonische bereikbaarheid, maar je ervaart wel een bepaalde vorm van stress of druk op dit gebied, dan is het in ieder geval belangrijk dat je dit onderwerp gaat aansnijden. Veel mensen durven dit niet. Bijvoorbeeld uit angst voor de reactie van collega’s, klanten of van hun werkgever. Dat anderen zullen denken dat je niet loyaal bent of geen hart voor de zaak hebt. En voor je het weet gaan je gedachten veel verder met je aan de haal: “Straks krijg ik een negatieve beoordeling, wordt mijn contract niet verlengd of is het misschien wel een reden om me te ontslaan!”

De menselijke geest is namelijk een kei in doemscenario’s maken en invullen voor anderen. Doe jij dit ook, dan is het goed om jezelf hierop te betrappen. Want als je het doorhebt, kun je voorkomen dat je iets zelf onnodig enorm groot maakt of opblaast. Je zou namelijk niet de eerste zijn die denkt dat iets van hem verwacht wordt, zonder dat duidelijk te checken of te bespreken.

Kan het misschien zijn dat je jezelf verplicht voelt? Dat jij de neiging hebt jezelf verantwoordelijker te maken dan van je verwacht wordt? Het zou toch te gek voor woorden zijn als je de druk voor jezelf zo hoog legt? De praktijk leert dat dit vaak wel het geval is.

Veel mensen kiezen ervoor om heel lang van alles te slikken en hun mond niet open te trekken. Je kunt je afvragen wie je daarmee op lange termijn te kort doet. Ten eerste uiteraard jezelf. Elke vorm van structureel te hoge stress is schadelijk voor je lichaam en geest. Mensen die veel slikken en weinig klagen komen in eerste instantie misschien stoer en sterk over, maar wanneer hun emmer overloopt, zitten ze vaak ook het diepst in de problemen. En daarmee bewijs je natuurlijk behalve jezelf ook je werkgever, je collega’s of je eigen bedrijf bepaald geen dienst.

Een auto kan niet rijden zonder af en toe bij te tanken. Een mens kan ook echt niet 24/7 bereikbaar zijn. Ook al word je niet gebeld, je staat toch continu ‘stand by’ en dat voelt anders dan wanneer je van tijd tot tijd even helemaal kunt ‘unpluggen’ weet ik inmiddels sinds mijn drieweekse vakantie-experiment.

Wanneer jij merkt dat je ertegen opziet om dit onderwerp aan te snijden, kan het mogelijk zijn dat je jezelf ook op andere terreinen in je leven te vaak wegcijfert. Herken je de neiging om anderen te pleasen of belangrijker te vinden dan jezelf? Heel vaak blijkt dat namelijk het geval. Immers, wanneer je jezelf voldoende serieus neemt, mag je ervan uitgaan dat je ook goed voor jezelf zorgt. En niet genoegen neemt met of blijft hangen in een situatie die structureel niet gezond is voor je.

Lukt het je niet om beter voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven, dan is dat tegenwoordig gelukkig geen probleem. Er is hulp genoeg! Mijn persoonlijke ervaring is wel dat een aanpak waarbij ook je onbewuste overtuigingen worden aangepakt de beste resultaten biedt. Want je gedrag is een direct gevolg van alles wat jij over jezelf gelooft. En als je merkt dat je zelf je gedrag niet zo gemakkelijk kunt veranderen, wordt het hoog tijd om ook van onbewuste gedachten te veranderen!

Dit is dag 109 van de #112JaarErvaring Challenge

Bovenstaande blog van Astrid Davidzon is input geweest voor onderstaande Periscope uitzending.


OVER  DE 112 DAGEN CHALLENGE
Op 13 mei 2015 zijn we gestart met onze 112 Jaar Ervaring Challenge. 112 Dagen lang  delen we IEDERE DAG een ervaring of een inzicht over Levensgeluk & Relatiegeluk.

De laatste 10 dagen van onze challenge maken we ruimte voor vragen en gastbloggers. Dit artikel is daar onderdeel van.

 

Comment Section

0 reacties op “Wanneer gaat ‘altijd bereikbaar zijn’ te ver?

Plaats een reactie


*